ژغار

گاه نوشته های کیارش محقق

ژغار

گاه نوشته های کیارش محقق

آخرین وسوسه مسیح


سلام دوستان , سال نوی همه ی شما مبارک , امیدوارم هرجا که هستید زمان به کامنون باشه , سالی سرشار از شادی و آزادی رو براتون آرزو میکنم " گرچه کمی دیر اما بقول قدیمیا , کاچی بعض هیچیه ( بهر حال عذر تقصیر دارم ) در پناه یزدان باشید.


--------------------------

 

آخرین وسوسهٔ مسیح ازجمله فیلمهای بسیار بحث‌انگیز به شمار می‌آید و پخش ونمایش آن در بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا ممنوع است .فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشته نویسنده مشهور یونانی نیکوس کازانتزاکیس ( اولین چاپ 1960)  ساخته شده. نمیتوان بدون خواندن کتاب به دیدن فیلم نشست. بدون مطالعه جدی انجیل و قسمتهایی از تورات نیز نمیتوان از آخرین وسوسه مسیح سر در آورد....


نیکوس کازانتزاکیس در 1883 در کرت  یونان به دنیا آمد ودر 1957 در فریبورگ سوییس مرد.آن هنگام که در نوامبر 1957 جسدس به یونان بازگشت هیچ کلیسایی او را نپذیرفت تابوت را به « مورگ » محل دفن اجساد بدون صاحب سپردند. او روایتی شخصی از مسیح داشت.

 

برای مسیحیان آخرین وسوسه مسیح کتابی کفر آمیز است . کلیسا در برابر نشر کتاب ساختن فیلم ونمایش آن موضع گرفت اما نه به آن شدت که حکم مرگ نویسنده را صادر کند آنچنان که مسلمانان با نویسنده آیات شیطانی  رفتار کردند.در کشور ما نیزبه  دلیل احترام به حضرت مسیح کتاب آن ممنوع است.( ولی خوشبختانه فیلمش مانند بقیه فیلمهای غیر مجاز در دسترس همگان است. )

 

نویسنده کتاب "نیکوس کازانتزاکیس" نام دارد . " مسیح باز مصلوب " ,"  آخرین وسوسه مسیح  " , " آزادی یا مرگ" , " زوربای یونانی " , " برادر کشی " , " گزارش به خاک یونان " و " سرگشته راه حق " کتابهای عمده او هستند. کازانتزاکیس پژوهشگر است .فرزند زمان خویش است و فریفته شخصیتهای محکم بین المللی . مسیح ( درود پروردگار بر او) , لنین و بودا هر یک او را به سمتی میکشند. او عارف است گاهی از اجتماع گریزان است و به شخصی زنده مانند زوربا نیاز دارد تا زندگی را به او باز آموزد. زمانی بسیار دین گراست وزمانی به یک انقلابی سوسیالیست بدل میشود. کازانتزاکیس هر لحظه به دنبال یکی از آنها میرود.وگاهی سعی دارد آنها را با هم آشتی دهد. " آخرین وسوسه مسیح " یکی از این تلاشهاست.

 

انجیل را روایت میکند ولی گویی از پشت صحنه انجیل هم با خبر است. سعی میکند نکات مشکل انجیل را شرح دهد. سعی میکند از مسیح یک انقلابی شهید بسازد. سعی میکند خیانت یهودا , تجرد مسیح و زمزمه مسیح بربالای صلیب و شام آخر را توضیح دهد . میخواهد به زور هم که شده برای مسیح کارت عضویت حزب سوسیالیست را بگیرد. بااین حال نویسنده کمتر به حزبی وابسته یا معتقد بود.در نامه ای مینویسد :" من از رنگ سرخ و همه رنگهای دیگر آزاد شده ام و دیگر سرنوشت روح خود را به سرنوشت هیچ عقیده ای پیوند نمیزنم . من میدانم که مقام عقاید پایینتر از مقام یک روح خلاقه است."

 

درباره کارگردان:

مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) ( زاده 17 نوامبر 1942) در نیویورک  کارگردان شهیر سینمای امریکا است.هویت امریکایی-ایتالیایی‌ها و مفاهیم بنیادی مسیحیت کاتولیک چون گناه و رستگاری، رفاقت و خشونت مردانه و تاکید زیاد بر روی قدرت مردان در آدمهایی غالباً ضدجامعه، جزو بن‌مایه‌های آثار او شناخته می‌شوند. امروزه بسیاری وی را برجسته‌ترین کارگردان زندهٔ امریکایی می‌شمارند. وی در 2007 جایزه اسکار  بهترین کارگردانی را برای " رفتگان" دریافت کرد.(نقل از ویکی پیدیا)

قیلم :

مسیح در این فیلم با روایت انجیلی حضرت عیسی  فرق اساسی دارد . و به نوعی میتوان گفت تا آخر فیلم یک منجی نیست بلکه تنها عیسی ناصریست. پس اگر اولین برخورد شما با حضرت مسیح در ادبیات و سینماست فیلم خوبی را انتخاب نکرده اید. حضرت  مسیح در انجیلها و فیلمهای معتبر کلیسا پسند مردی میان بالا, لبخند بر لب , مطمئن ,  پر قدرت , مصمم و بخشنده است. بی دریغ میبخشد و شفا میدهد  . کانون معجزات است . جلوه معصومیت است . و آمده است تا حجت را بر مردم تمام کند وبرای آخرین بار مژده روز داوری و ملکوت خداوند را بدهد. اینجا مسیح ناقص موعظه کرده میگریزد ( سکانس نجات مریم مجدلیه ). گویی مسیح در تمام فیلم سیر و سلوک میکند تا آخر به مقام مسیح برسد.روایتهای انجیل یکی در میان و ناقص گفته میشود تا مسیح بالای صلیب برود فرقه ای انقلابی که یهودای اسخریوطی عضو آن است عیسی را سایه به سایه دنبال میکند فرشته ای که بعدا مشخص میشود شیطان است عیسی را از بالای صلیب میرباید و روزمرگی میکشاند.زمان عیسی ناصری را پیر میکند . بچه هایش دورش را میگیرند. فرشته همچنان با اوست.تا حواریون بار دیگر او را پیدا میکنند.  دنیا به آنجایی میرسد که عیسایی در آن نیست و منجی در آن وجود ندارد و عیسی از پدر میخواهد که بالای صلیب باشد. پس باز میگردیم به روایت انجیل ولی با عیسی نه چندان پیامبر.

فیلم حتی از کتاب هم کفر آمیزتر است.

عیسی ناصری در  این فیلم مصروع نا مطمئن قدیس مآب و در بند دیگران است . اصولن حمایت میشود و حتی خودش هم اطمینان ندارد مسیح موعود باشد. او فردیست که باید نجاتش داد و نمیتواند مسیح منجی باشد. مردم زیادی دنبالش نمیکنند ( در انجیل صحبت از 5000 نفر و 3000 نفر است ) معجزات ایشان که نشانه قدرت ایمان و اطمینان است حذف شده اند. ( راه رفتن بر آب و فرمان آرامش به طوفان )

فیلم فاقد ارزشهای معماری است فیلمهای . برگرفته از انجیل شکوه هیکل سلیمان  و بارگاه رومیان ( قصر پیلاتس ) و نظم ارتش رومیان ( که شواهدی تاریخی برای آن وجود دارد ) را نشان میدهند. اما در  این فیلم گویی به عمد همه چیز باید شلخته باشد.

مدت فیلم تماشای آن را مانند ناراتن میکند .

قبل از این فیلم ,  فیلمهایی مانند "عیسی مسیح" ( لوقا ) یا ( شاه شاهان ) را که روایتهایی عادیتر و قابل اعتناتری در مورد زندگی عیسی مسیح هستند ببینید.

یادتان باشد انجیل یک داستان واقعیست که نمیتوان آنرا تحریف کرد ( چون در صورت دستکاری مانند "آخرین وسوسه مسیح" , " انجیل برنابا" و "انجیل یهودا " متون دینی بی ارزشی میشوند ) یا اگر در فیلمی فقط به قسمتی از آن پرداخته شود به کلی فاقد ارزشهای مذهبی از آب در میآید ( مصائب مسیح " مل گیبسون )  اما در دنیای هنر , تصویر و ادبیات تمام روایتها را باید دید و نقد کرد , در این دنیا کفر همانا ندیدن و نادانیست.

پیروز باشید

***

دانلود کتاب

دانلود موسیقی متن

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین پنج‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:02 http://boofekharef.blogfa.com

آقای نویسنده ی مدعی...
شما بهتر بری یکم املا کار کنی...
موعظه نه موعضه...
نیازی نیست افرادی مثل تو به نقد شاهکار سینمای جهان بپردازن...

چشم عزیزم..
حالا شما خودتو ناراحت نکن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد